Een goede zichtbaarheid in Google begint met een effectieve titel en meta description. Hoewel deze onderdelen misschien klein lijken, spelen ze een belangrijke rol in hoe gebruikers je pagina zien én kiezen tussen jou en andere zoekresultaten. Maar wat houden deze termen precies in? En hoe voeg je ze effectief toe in WordPress? In deze blog leer je waarom een meta title en meta description belangrijk zijn en hoe je deze kunt instellen met de Yoast SEO plugin.
Wat is een meta titel?
Een meta titel, ook bekend als SEO title, is de titel die gebruikers in Google zien wanneer ze een zoekopdracht uitvoeren. Dit is meestal de eerste indruk die je geeft en daarom moet de meta titel aantrekkelijk zijn. Zo zullen gebruikers eerder geneigd zijn om erop te klikken. Maar een goede SEO title gaat verder dan enkel aantrekkelijk zijn. Het helpt ook het doorklikpercentage (CTR) te verhogen, wat Google weer waardeert en als iets positiefs ziet.
Een meta titel heeft invloed op jouw succes in de zoekresultaten, zelfs zonder direct effect op de ranking. Een hogere CTR kan namelijk indirect bijdragen aan een betere positie. Hier zijn enkele tips voor het optimaliseren van je meta titel:
- Houd de lengte in de gaten: De aanbevolen lengte van een meta titel ligt tussen de 50 en 60 karakters. Ga je daaroverheen, dan loop je het risico dat Google het afgekapt met drie puntjes. Dit kan ervoor zorgen dat belangrijke woorden niet worden weergegeven.
- Zorg voor relevantie: De meta titel moet aansluiten bij de inhoud van de pagina en gebruikers laten weten wat ze kunnen verwachten.
- Maak het aantrekkelijk: Denk na over zoekintentie en formuleer je title zo dat het uitnodigend en overtuigend klinkt. Mensen moeten meteen de waarde van je content inzien en een reden hebben om juist op jouw link te klikken.
Wat is een meta description?
Naast de meta title speelt de meta description een grote rol. Dit is de korte omschrijving van je pagina die direct onder de titel in de zoekresultaten wordt weergegeven. Deze beschrijving helpt gebruikers om snel te begrijpen wat jouw pagina biedt. Hiermee kunnen ze beslissen of jouw content aansluit bij hun zoekintentie.
Hoewel een meta description geen directe invloed heeft op je Google-ranking, heeft het zeker wel effect. Een sterke meta description verhoogt de kans dat een gebruiker jouw pagina bezoekt, wat ook weer positief is voor je CTR. Bij het schrijven van een goede meta description kun je rekening houden met het volgende:
- Lengte: Houd je meta description binnen 156 karakters om te voorkomen dat Google het afkapt.
- Zoekintentie: De meta description moet aansluiten bij wat gebruikers zoeken. Is het doel van de pagina bijvoorbeeld informatief of juist commercieel? Formuleer je tekst naar de “verwachte” behoeften van de gebruiker.
- Uniek en aanvullend: Vermijd dat de meta description een herhaling is van je SEO title. De description moet aanvullende waarde bieden. En ook moet het aanvulling zijn op de titel, zodat gebruikers nog beter weten wat ze kunnen verwachten.
SEO title en meta description toevoegen in WordPress (Yoast)
Het toevoegen van een meta title en meta description is simpel te doen in WordPress, vooral met de juiste plugin. De Yoast SEO plugin is de populairste keuze hiervoor en met goede reden. Deze plugin maakt het voor iedereen makkelijk om de SEO title en meta description aan te passen. Ook biedt het een hoop andere SEO-functionaliteiten.
Zo voeg je een SEO title en meta description toe met de Yoast SEO plugin:
- Open het WordPress-dashboard, ga naar ‘Plugins’ en klik op ‘Nieuwe plugin’. Zoek naar ‘Yoast SEO’, installeer en activeer de plugin.
- Zoek de pagina of het bericht dat je wilt optimaliseren en open deze in de WordPress-editor.
- Onderin de editor zie je de Yoast SEO-sectie. Hier kun je de velden vinden om je SEO title en meta description in te vullen.
- In de Yoast SEO-sectie kun je jouw SEO title en meta description toevoegen. Yoast laat een voorbeeld zien, zodat je direct kunt zien hoe de tekst eruit komt te zien in Google.
- De plugin geeft aanbevelingen voor verbeteringen. Kleurcodes helpen je in snel te zien of de lengte van je titel en description juist is en of je tekst geoptimaliseerd is.